Varen waar geen water is

Met deze leerlijn onderzoeken de leerlingen na de introductie in de klas drie plekken op het landgoed Het Lankheet: De Oostendorper watermolen, Houtvesterij De Botterkolk en de Buurser pot.

Hoe was het in de tijd van de gebroeders Van der Sluis om te werken op een Buurser pot, ladingen over te hevelen, boomstammen te zagen, bomen te inspecteren? De leerlingen ervaren hoe moeilijk het was in die tijd om handel te drijven en hoeveel moeite de broers hebben moeten doen om de boomstammen te vervoeren naar Deventer. Het onderzoek dat de kinderen doen speelt zich af in de Buurser pot en in Houtwerf De Botterkolk.

Het onderzoek bestaat uit drie delen: in het eerste deel vaart een derde van de klas in de Buurser pot over de Buurserbeek en gaat de pot drie maal door een sluis waarbij de leerlingen de schipper helpen. Het onderzoek van de tweede groep in de Houtwerf Botterkolk sluit aan op de vakken techniek en natuur. De leerlingen onderzoeken zwaartekracht, gewicht, (eigenschappen van) grondsoorten, jaarringen en houtsoorten. De derde groep doet onderzoek in de Oostdorper Watermolen. Hoe wordt het water ingezet om de machines te laten werken? Wat zijn de producten die er geproduceerd worden door de machines?

In de klas wordt het onderzoek dat de leerlingen zijn gestart bij de watermolen, in de Buurser pot en in de houtvesterschuur de Botterkolk verder uitgewerkt.

Met dit project' Varen waar geen water is' is de leerlijn compleet en is er voor elke groep in Haaksbergen een erfgoedproject beschikbaar waarbij leerlingen hun eigen omgeving verkennen, die linken aan (landelijke) canonvensters, geschiedenis en aardrijkskunde. Ze leren over hun eigen gebied, wat de gebruiken en gewoonten zijn en hoe mensen woonden, werkten en leefden.

Het aanbod is lesstof vervangend, wat wil zeggen dat de aangeboden stof overlappingen vertoont met de thema's uit de landelijke geschiedenis die behandeld wordt in de methodes wereldverkenning en geschiedenis voor de betreffende bouwen. In de beschikbare handleiding staan suggesties. De leerkracht kan binnen zijn eigen curriculum op zoek gaan naar nog meer mogelijkheden op het gebied van taal, rekenen en wereldverkenning.

 

Deskundigheidsbevordering:

Voor leerkrachten is er een training beschikbaar om de aanvulling in de doorgaande leerlijn goed te kunnen implementeren en te integreren in de lespraktijk.

 

Cultuurinstelling: Historische Kring Haaksbergen 

Karin Ossenkoppele

Coördinator kunst en cultuur Haaksbergen

06 81788684

k.ossenkoppele@baoh.nl

Samenwerking:

Waterpark Lankheet

Lankheterweg 6

7481 VM Haaksbergen

Commissie Culturele Vorming

Holthuizerstraat 14

Haaksbergen

Groep: 6 & 7 (voor alle groepen zijn er lessen beschikbaar)

Regio: Haaksbergen

Sluit aan op: wereldverkenning en geschiedenis

Voorbeeldlessen: www.dobohaaksbergen.nl

 

Contact:

Historische Kring Haaksbergen

Historisch Centrum

Markt 3

souterrain gemeentehuis

053 5742374