Kunst voor Toppers
Kunst voor Toppers is opgezet zodat elke leerkracht en vervolgens elke klas in aanraking komt met beeldende kunst als middel én als doel.
Het kijken naar hedendaagse beeldende kunst, het praten hierover, maar ook het bespreken en het bekijken van elkaars beeldende werk staat centraal in deze lessen. Aandacht voor de processen van elk kind, het uitproberen, het durven doen, het verplicht spieken zijn onderdelen van deze lessen. Leerkrachten leren, oefenen en verbeteren zichzelf in het maken en creatief denken. De didactiek van de kunsten staat centraal, hoe doe ik dit als leerkracht en hoe kunnen kinderen hiermee aan de slag vanuit een onderzoekende houding.
De bedoeling is dat iedere groep elk jaar het Kunst voor Toppersprogramma doorloopt. Dat betekent dat alle kinderen uit de groepen 1 tot en met 8 een aantal lessen krijgen rondom verbeeldingskracht en één ander aspect van de vijf eigenschappen die creativiteit bevorderen: nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen, verbeeldingskracht, samenwerken en discipline/expertise. Zo ontstaat een doorlopende leerlijn die creativiteit en innovatievermogen structureel verbetert.
Deskundigheidsbevordering:
Voorafgaand aan de implementatie van de leerlijn worden docenten getraind in het zelf uitproberen, het ontwikkelen van lessen en vervolgens geven van deze lessen. (Co-teaching en coaching on the job.)
Slogan Met zijn allen in een ruimteschip!
Cultuurinstelling: Karin Gerfen
Samenwerking: Annerieke Otten
Groep: 1 t/m 8
Regio: alle regio’s
Bijzonderheden: Kijk op pagina x bij Kunst in Beweging voor visie en team ontwikkeling.
School:
Op de Hoeksteen, Hasselt
Wolbert Meijer (ICC-er)
038 477 2268
De Wegwijzer, Steenwijk
Ineke v.d. Veen (ICC-er)
0521 512 643
Het Meerrijk, Kampen
Jeroen Kolbe (directeur)
038 3332085
Prinses Julianaschool, s' Heerenbroek
Roel Strijker (directeur)
038 3557163
Contact:
Karin Gerfen
06 15331297
www.karingerfen.nl/docentencoach